2010. január 15., péntek

Mi az a semmi?



A kilenc éves Anna barátnőm jött azzal a minap, hogy olyan könyvet szeretne, amiből kiderül, mi az a semmi. Sok mindent magyaráztunk már mi is otthon (mi a halál? mi az abszolút? mi az, ami igaziból van, és mi az, ami nem?), de ezen a “semmin” fennakadtam. Vagyis pontosabban a kérdésfeltevés általánosságától. Meg attól, hogy ebben az esetben egy egész könyvnyi magyarázattal kellene a tudásszomjat oltani.

Próbáltam választ fogalmazni a kérdésre, de folyton belekeveredett a “valami” a “semmi” körülírásába. Este van már ehhez nagyon. Még jó, hogy van egy megbízható könyvsorozat (egyelőre franciául), ahol inspirációt lehet keresni a legnehezebb kérdések megválaszolásához. A Philozenfants sorozat (Nathan kiadó) a kisiskolás gyerekek számára írt filozófia, de nem az a tálalós fajta, amelyik sült galambként repíti a kész bölcseleteket az adatéhes olvasó szájába/fejébe. A könyvek mindig több kérdés segítségével közelítik meg az adott témát (élet, szabadság, boldogság, jó, rossz, én, stb.), és minden kérdésre több lehetséges választ vázolnak fel. Gondolkodni hívnak arról a (társadalmi) valóságról, ahol semmi sem egyértelmű, ahol több perspektíva létezik, ahol a dolognak legalább két oldala van. Mindezt átgondoltan, könnyedén, humorral.

Az sorozat egyes részeiről itt.

2010. január 14., csütörtök

2010. január 13., szerda

Klezmer


Szeretem, amikor párhuzamban zajlanak a történések. És szeretem, amikor csak úgy magától, szervezetlenül, mindenféle koordináló munka nélkül életre is kel körülöttem a párhuzamosdi. A legutóbbinak Joann Sfar a főszereplője.

Az első vonalat Csilla húzta, amikor a blogján ajánlotta nem régen a Rabbi macskája című Sfar képregényt. A másodikat én követtem el, amikor pár napja Ženíšek könyvüzletének kirakatában (hopplá!) felfedeztem a Klezmer cseh fordítását (szedettem is ki rögtön az üveg mögül). A harmadik vonalat maga Sfar teremtette, azt írja ugyanis a képregényhez írott jegyzeteiben, hogy a Klezmert legjobb együtt olvasni a Rabbi macskájával. (Idekívánkozik belőlem, hogy írni a Klezmerről meg úgy a legjobb, ha többen is, mások is, blogtéren innen és túl éppen Sfart olvasnak.)

Amíg a Rabbi macskájában a maghrebi zsidóság toleráns(abb), engedékenyebb judaizmusát követhetjük nyomon, a Klezmerben a kelet-európai zsidóság szigorú(bb) és tragikus(abb) világa a helyszín. Mindez persze úgy, ahogy Sfar látja újra/teremti újra azon szálak segítségével, melyek az emített két kultúrához “kötik” őt.

A képregényt úgy olvastam mint a klezmer kialakulásának és mibenlétének szociológiáját. A képsorozatban megszületik egy zenekar, Sfar rejtett és kimondott gondolatai pedig hagynak megszületni egy elképzelést a klezmer művelésének lehetséges módozatairól, a zenélés személyes és gazdasági motivációiról, a zene (klezmer) etnikai határokhoz való kötődéséről és az azokon való túllépésekről, vagyis arról, ahogy a zene összeköt és szétválaszt, inkluzív és exkluzív karakteréről, továbbá az öröm esztétikájáról, a szociális interakciók és spontaneitás viszonyáról, klezmerről és tradícióról, ez utóbbi foszladozó erejéről. És mindezt egy olyan műfajban, amely, mint ahogy Sfar is megjegyzi, hallgat.

Tidlidliztem olvasás közben, csak úgy dallam nélkül a ritmus kedvéért. (Miért, ti nem szoktatok?) És akkor még nem tudtam, hogy a képpel írott zenei hangulatot Sfar a jegyzeteiben majd konkretizálja, vagyis elárulja, melyik dalok csengtek a fülébe, melyik énekesnő hangján hallotta énekelni Havát, melyik klezmer zenekar CD-je inspirálta őt valamelyest. Ezeket a zenéket hallgatva aztán újrateremtődik a megírt és megrajzolt narratíva. Legalábbis az olvasó fejében. Az inspiráló dallamok közül némelyik amerikai (azt hiszem, new yorki) termés, így aztán a remek utószónak köszöhetően lehet új olvasói értelmezéseket szőni. Mondjuk a teremtő (történelmi) emlékezés szépirodalomba hajló dimenzióiról. (Elképzelem, hogy Sfar ceruzát kap elő, és már rajzolja is, amint a szépirodalom gyengéden a történelmi emlékezés vállára hajtja fejét...)

És még valami. Sfar nagyon érti az egy mondatba (ill. rövid bekezdésbe, esetleg párbeszédbe) foglalt filozófia műfaját. Nagyon pontos mondatok ezek, melyekben éppen annyi szó van, amennyi szükségszerűen kell ahhoz, hogy elindíthassanak egy témát, és pontos útjelzésekkel láthassák el azt, aki indulni akar a továbbgondolás útján. Rengeteg ilyen mondat van a képek közé ékelve. Ezt is nagyon tudom szeretni.